Untitled Document

Haringvliettocht (138 km)

13-08-2016, Werkendam – Strijensas: 26 km
Windkracht 5/6, west (tegen), half bewolkt, 21 graden.

Al een poos stond deze tocht op ons (Ronald en Mient) verlanglijstje. Het is groot water, hier en daar 2-3 km breed, waar eb en vloed in een bepaalde mate voor komt. Om stroom mee te hebben is het gewenst om op een bepaalde tijd te vertrekken. Tevens zijn er stukken bij waar veel scheepvaartverkeer is. Voor de overnachtingen zijn de mogelijkheden beperkt. Het gebied is gericht op zeil- en motorboten en de jachthavens bieden weinig voor kanoërs. Een ontdekkingsreis dus.

Een aantal leden van onze kanovereniging (De Kanoniers) hadden belangstelling getoond maar op een algemene oproep meldde alleen Albert zich aan. Later werd de aanmelding ingetrokken.

We zouden vrijdagochtend vertrekken maar hebben het een dag uitgesteld i.v.m. het regenachtige weer. Zaterdagochtend om 7.00 uur haalde Ronald mij van huis om daarna mijn kano bij de kanoloods op de auto te laden en zetten we af naar Werkendam. Om 09.15 uur waren we de plaatselijke jachthaven. Van de havenmeester mochten we de kano’s wel bij de trailerhelling te water laten en mocht de auto wel op het parkeerterrein gestald worden. Na een bakje koffie gingen we op reis. Bij de sluis liet een grote rondvaartboot ons voor gaan. Het was eigenlijk wel eng, aan beide zijden kon geen hand meer tussen boot en wal, en ja, wat als de boot te laat stil ligt. Het ging goed en de mensen stroomden allemaal naar het voordek om de ‘kleine kano’s’ te aanschouwen. Door de sluis het grote water van de Nieuwe Merwede op, pal in de wind (windkracht 5/6) met zeer hoge golven. Zo halverwege vonden we een heel klein strandje waar we de boterhammen ons goed lieten smaken. We voeren onder de Moerdijkbruggen door en langs de industrie van Moerdijk, heel imposant. Bij de afslag Strijensas zaten we er een beetje doorheen en wilden we wel even uit de kano om de voeten te strekken. We vonden het ook wel goed om hier ons tentje op te slaan, dus maar even naar de havenmeester. Nou ja, de haven was niet voor kano’s en tentjes ingericht maar er was op de parkeerkant van het terrein een speelveldje met wel plaats voor 2 tentjes. Het was inderdaad een ideaal plekje met een picknicktafel er bij. Na het opzetten van de tentjes even een fijne douche genomen. Om 18.30 uur hadden we een tafeltje in het restaurant gereserveerd waar we genoten hebben van elk een pannetje mosselen en ‘uiteraard’ met een coup ijs na (het staat standaard op ons menu). Ook het donkerbruin biertje smaakte ouderwets. Na het eten hebben we nog even een wandeling door het dorp gemaakt. Met de watersnoodramp van 1953 zijn hier veel mensen verdronken. Ze waren nu bezig om de kades te versterken. Na nog een wijntje en een berenburg, wat een combinatie, hebben we een goede rustige nacht gehad. De afrekening viel mee, € 9 (campertarief) voor ons beiden, inclusief douchen.

14-08-2016, Strijensas – Tiengemeten: 24 km
Windkracht 3/4, west (tegen), half bewolkt, 22 graden.

Na het ontbijt (meegebrachte broodjes) zijn we om 10.00 uur vertrokken. Halverwege hebben we de haven van Willemstad aangedaan en daar geluncht. Willemstad is een oud stadje aan het Hollands diep. In de haven ligt het voormalige zeilschip van Ronald. Hier is even een fotootje van gemaakt. We hebben het stadje even verkend en zijn toen naar Tiengemeten gegaan. Onderweg onder de brug door van de A29 bij de Volkeraksluizen. Wat een groot breed water. We waren rond 15.30 uur bij de kop van het eiland Tiengemeten. Volgens het bord is het eiland toegankelijk voor kanovaarders. Nou ja dat viel tegen. Er kunnen maar 2 kano’s op de steiger liggen. Daarna moet je eerst over een smal pad door de brandnetels en via een smalle betonnen trap over de dijk. We hebben de kampeerspulletjes uit de kano in de tas meegenomen en de kano’s op de steiger achtergelaten. Achter de dijk is een restaurant, een B&B en 2 verschillende kampeerterreinen; een natuurkampeerterrein (moet je lid van zijn) en een kampeerweide. De kampeerweide was een groot veld. Hier stonden 2 grote tenten voor de verhuur. Eén was verhuurd en later kwam er nog een tentje te staan. Wij konden er gemakkelijk bij en hadden weer een picknicktafel ter beschikking. Wat is dat een luxe. We moesten hier € 13,50 p.p. afrekenen
(€ 7 voor een tent, groot/klein). Het douchen zat bij de prijs in. Bij de vraag of we hier vanavond kunnen eten werd meegedeeld dat de keuken tot 16.30 uur open is en daarna is er een diner voor mensen die gereserveerd hebben. Een kort nee was duidelijk dat er na 16.30 uur geen maaltijd voor ons geserveerd werd. We hebben om 16.20 uur toch maar een salade met ganzenborst genuttigd. Na om beurten gedoucht te hebben (1 douche) zijn we naar het bezoekerscentrum van Natuurmonumenten vlakbij de veerhaven gewandeld. Totaal zo’n 6 kilometer. We liepen over de dijk met een prachtig uitzicht over het eiland en het Haringvliet. De Schotse Hooglanders lieten zich massaal fotograferen. Ik was met de ondernemingsraad van Staatsbosbeheer en mijn vrouw en vrienden al eens eerder op Tiengemeten geweest. Staatsbosbeheer verhuurt voor Natuurmonumenten een aantal gebouwen op Tiengemeten. Het eiland was toen net van de boeren overgegaan naar de natuurbeheerder. Toen was het eiland nog kaal, nu volledig ingericht en begroeid. Na nog even aan de picknicktafel een borrel genomen te hebben zijn we gaan slapen. Ondertussen was de wind gedraaid naar het noord/oosten. Je hoorde het verkeer over de brug van de A29. Dat het geluid zover komt en dan ook nog over de dijk heen.

15-08-2016, Tiengemeten – Nieuw Beijerland: 20 km
Windkracht 3, noordoost (mee/opzij), zonnig 22 graden.

We hadden een kort tochtje voor de boeg en zijn na het ontbijt en koffie om 11.00 uur vertrokken.
We gingen langs de zuidkant van het eiland om de in- en uitstroom van het water in de slenken te zien. De slenken gingen helemaal door het gebied naar de noordkant. De slenken zijn gegraven. De klei is gebruikt voor dijkverhoging. Achter de openingen in de steenstort was de natuur prachtig. Stukken grond waren drooggevallen en er vlogen tig ganzen bij het zien van de gele kano’s de lucht in. Het Hollandsdiep ging hier over in het Haringvliet. We zouden lunchen in de Stad aan het Haringvliet en gingen naar de overkant. Bij het verlaten van de haven bleek dat we halverwege Tiengemeten waren en dat we de haven van Den Bommel hebben aangedaan. De havenmeester gaf hier aan dat er voor een overnachting wel plaats is voor een aantal kano’s. Tijdens onze lunch kwamen we in gesprek met een jong stel dat met de speedboot op stap zou. Ze gaven aan dat de bakker de hele dag dicht was en er ook geen supermarkt meer in het dorp is. We kregen van hen een doosje met vers fruit en een liter pak (gezond) drinken, heel aardig. We hadden wel tijd want we wilden het getij in het Spui mee hebben. Uitgerekend was dat de kentering er omstreeks 15.50 uur zou zijn. Later hoorden we in de haven van Nieuw-Beijerland dat het getij hier heel anders werkt dan op de Oude Maas. Bij de ingang van het Spui hebben we nog een half uur gewacht. Het bleek dat we de stroom tegen hadden. Onderweg hadden we informatie gekregen dat er bij de jachthaven van Nieuw-Beijerland wel een groenstrook voor een paar tentjes was. Nou niet dus. De haven was via een ijzeren loopbrug met een afgesloten deur verbonden met de vaste wal. De havenmeester werd gebeld en gaf ons de toegangscode. Even later bood hij zijn erf aan voor onze tentjes. Echter het terrein was zo oneffen dat we gekozen hebben voor een gemeente terreintje dat pal naast de haven ligt met er tussen in een weggetje wat naar een honden uitlaatplaats ging. Hier verbleven we illegaal. We moesten weer de spulletjes uit de kano in de tas mee naar boven nemen. Deze keer geen douche en ons eigen potje koken. Na het avondeten hebben we het dorp verkend. Ook in dit dorp was men bezig de dijk te versterken. Na de borrel hebben we een rustige nacht gehad.

16-08-2016, Nieuw Beijerland – Dordrecht: 33 km
Windkracht 3, oost (tegen), zonnig 23 graden

Om 10 vertrokken we naar Dordrecht, na op een kajuitjacht onze koffie gedronken te hebben. De eigenaar was het houtenbovendek aan het repareren. Wat volgens ons onbegonnen werk was. Vlakbij lag een 2e zeiljacht van de man dat er veel beter uit zag. Maar ja, hij zag tegen de € 3.000 sloperskosten op. Mochten wij er ooit weer komen dan mogen we wel in zijn boot overnachten. Na zijn getijde kaarten via internet geraadpleegd te hebben gaf hij aan dat we rond 13.00 uur bij de Oude Maas moeten zijn om het getij mee te hebben. Onderweg zijn we even de binnenhaven van Oud Beijerland in gevaren. Volgens de informatie zou hier wel een groenstrook zijn om tentjes op te zetten, maar dit is onjuist. Daarna zijn we de Oude Maas overgestoken naar de jachthaven van Rhoon. Hier langs de haven wel mooie groenstroken. De havenmeester had nog nooit een verzoek gekregen om een tentje op te zetten voor kanovaarders en zal dit met het bestuur bespreken. Via de mail zal hij Ronald hierover informeren. Nagekomen: het verzoek is door het bestuur afgewezen. Na de lunch gingen we rond 13.00 uur richting Dordrecht. We hadden de wind tegen en kregen halverwege het tij mee. Hier was veel scheepvaart; kustvaarders, een Hercules met 6 duwbakken en binnenvaartschepen. Vlak voor Dordrecht hebben we de Dordtsche Kil overgestoken, via de Oude Maas door Dordrecht het Wantij op. Aan de kade stonden prachtige oude panden met een uitbouw boven het water. De scheepsvaart zorgde voor hoge golven die tegen de kade weer terug kwamen. Toch lukte het om mooie foto’s te maken. Halverwege het Wantij was een camping ‘De kleine Rug’. Hier kun je alleen over water komen. Het is van het Nivon. Het Nivon is een vereniging die zich o.a. richt op duurzame en sociale recreatie. We kwamen hier rond 17.15 uur aan. Via 2 rollen op de steiger waren de kano’s snel uit het water (een aanrader voor onze kanovereniging). Er was nog plaats en we hoefden geen lid van het Nivon te zijn om te overnachten. Er waren 3 veldjes met 5 tent(jes). De camping met kampeerboerderij wordt door vrijwilligers gerund. We konden er niet eten maar konden wel overgezet worden en een fiets meekrijgen om naar de stad te gaan. Gelukkig hadden we nog een blik nasi aan boord, zodat we op de camping konden blijven. Na het eten douchen en het terrein verder verkennen. De afrekening € 7,75 p.p., inclusief douche viel reuze mee. De gebruikelijke avondversnapering smaakte prima. ’s Nachts hoorden we vaak een gebonk. De volgende dag bleek dat er vlakbij een spoorlijn liep en bij het passeren van de brug gaf dat steeds een gebonk. Dit paste niet helemaal bij de natuurcamping.

17-08-2016, Dordrecht – Werkendam via de Brabantse Biesbosch: 35 km
Windkracht 2/3, oost(tegen), zonnig 23 graden.

’s Ochtends leuke gesprekken gehad met kampeerders. De mevrouw die in een tentje naast ons sliep werkte bij vluchtelingen werk Den Haag en heeft o.a. in Mozambique gewoond. Ze begeleide nu een groep vluchtelingen die hier een week in de kampeerboerderij verbleven. Heel boeiend. De mensen op de camping vonden onze kanovakantie ondernemend en waren belangstellend.

Na het ontbijt gingen we om 9.30 uur voor de laatste kilometers. Het getij hadden we tegen maar het stroomde niet zo snel als de avond er voor. De campingbeheerster liet ons via de website ziet dat er veel verschil in snelheid zit. Het tijdstip is bepalend. Door de Ottersluis gingen we de Nieuwe Merwede over, zo’n 750 meter dezelfde route als zaterdag, door de Spieringsluis de Brabantse Biesbosch in. We bezochten het nieuwe bezoekerscentrum van Staatsbosbeheer en vroegen de boswachter (collega Staatsbosbeheerder) om een mooie route naar Werkendam. Hij gaf aan dat het gebied nu uitgebreid is met de Noordwaard polder en de Kievitswaard. Er liggen vaarwegen doorheen met fietspaden etc. Het is wel een interessant gebied, maar hij kon de exacte route niet geven. Na de koffie met een stuk heerlijke taart gingen we verder. We voeren door het Gat van de Buisjes langs de Rietplaat en kregen toen discussie of we de juiste vaarweg wel hadden genomen. Een vaarrecreant hielp ons weer op de route. We voeren langs 2 spaarbekkens naar het Steurgat, staken de Ruigt (vaarweg naar Werkendam) over en kwamen in de Noordwaard polder. Er waren geen routes aangegeven en de vaarkaart was verouderd. Op gevoel en de zon in de rug moesten we bij Werkendam uit komen. Bij een fietsbrug, lag een kanovaarder aan de kant. We vroegen hem de weg. Hij gaf aan dat we rechtsaf onder de brug door moesten en dan kwamen we op het kanaal naar Werkendam. Echter bij de brug lag zo veel wier in het water dat wij toch maar rechtdoor zijn gegaan. Dat water was mooi breed en zonder wier. Helaas was dit niet de juiste keuze waardoor wij na zo’n 2 kilometer niet meer verder konden en de dijk van de Nieuwe Merwede ons keerde. Het was wel een prachtig vogelgebied. Met hoog water stroomt het land onder. We moesten terug onder het bruggetje door de Bevert op. We kwamen daarna onder een smal bruggetje eindelijk op het Steurgat uit. Na nog zo’n 5 kilometer kwamen we in de jachthaven van Werkendam aan. We hebben de spulletjes weer in- en op de auto geladen, koffie gedronken, afgerekend (€ 10 parkeergeld) met de beheerder en om 20.00 uur waren we bij de kanoloods in Joure.
We hebben een prachtige tocht gehad: wind en getij voor een groot deel tegen, veel zon, geen overnachtingen gereserveerd, een ontdekkingstocht, echt genieten.
De hele tocht zijn we alleen in de Biesbosch een paar kanovaarders tegen gekomen. De jachthavens lagen in het hoogseizoen vol en op het water maar heel weinig boten. Heel bijzonder.

Mient Raap

Agenda

24-03-2018 Schoonmaakdag

28-03-2018 Eerste vaaravond

07-04-2018 Weerribbentocht

14-04-2018 Rondje Terherne

www.dekanoniers.nl | Kanovereniging Joure | 32 jaar!!! | Iedere woensdagavond vaaravond!